מנועים קדימה! מנוע דיזל או בנזין? חשמלי או PHEV?

 

עד לא מזמן, כשבאתם לרכוש רכב חדש יכולתם לבחור במנוע בעירה פנימית בלבד, אך כיום גם הבחירה ביחידת ההנעה דורשת התעמקות והחלטה שכן דגמים רבים מוצעים בתצורות הנעה שונות. פיג'ו 3008 מוצע עם מנוע טורבו-בנזין, טורבו-דיזל או היברידי-נטען PHEV, את אופל קורסה החדשה תוכלו לקנות עם מנוע טורבו-בנזין או מנוע חשמלי טהור וכן הלאה. על מנת שתוכלו להחליט איזו יחידת הנעה מתאימה לכם ביותר, להלן סקירה קצרה של סוגי המנועים השונים והמאפיינים שלהם.

מנוע בנזין

מנוע בנזין הינו מנוע בעירה פנימית שמונע על ידי בנזין. מנועי בנזין שונים נבדלים זה מזה בכמה פרמטרים שהעיקריים שבהם הם: מספר הבוכנות (צילינדרים), נפח המנוע ואופן אספקת האוויר, אטמוספרי או מוגדש (מגדש טורבו או מגדש-על). בעבר, הייתה קורולציה ברורה בין נפח המנוע ומספר הצילינדרים להספק המרבי. כיום לעומת זאת, אין צורך במנועים גדולים ובזבזניים שכן הודות לפיתוחים טכנולוגיים שונים ניתן להפיק ממנוע בעל נפח קטן יחסית ומספר מצומצם של בוכנות הספק ומומנט מרשימים, לצד צריכת דלק נמוכה.

דוגמה בולטת לכך מהווה מנוע ה-PureTech בנפח 1.2 ליטרים של תאגיד סטלאנטיס. מנוע זה, בעל שלוש בוכנות בלבד, זכה בתואר "מנוע השנה הבינלאומי" בקטגוריית 1.0-1.4 ליטרים ארבע שנים ברציפות! זהו מנוע מתקדם, עם מגדש טורבו, הזרקת בנזין ישירה, מאלומיניום ותזמון שסתומים משתנה. טכנולוגיות אלו, ועוד רבות אחרות, מאפשרות להפיק הספק של 155-110 כ"ס, מומנט בשרני, ופליטת מזהמים וצריכת דלק נמוכות. מנוע ה-PureTech משמש דגמים רבים של סטלאנטיס ובהם סיטרואן C3, פיג'ו 3008 ו-5008, אופל קרוסלנד, DS3 ודגמים רבים נוספים. לצד מנוע ה-1.2 ליטרים, מוצע גם מנוע טורבו-בנזין נוסף, 4 צילינדרים בנפח 1.6 ליטרים עם הספקים של 225-180 כ"ס.

מנוע דיזל

בדומה למנוע בנזין, גם מנוע דיזל הינו מנוע בעירה פנימית, אלא שכאן חומר הדלק שמספק את האנרגיה הוא סולר. בעבר, מנועי דיזל נתפסו כחלשים ועצלים, רועשים, מלאי וויברציות וגם מזהמים. אבל כל זה שייך לעבר הרחוק… מנועי הדיזל של היום מתקדמים טכנולוגית, מציעים מספר יתרונות ביחס למנועי בנזין, ותאמינו או לא – הם אפילו מנועים ירוקים ונקיים.

מנועי דיזל מודרניים כמו אלו של סטלאנטיס מספקים מומנט גבוה יותר וזמינות כוח טובה יותר ממנוע בנזין מקביל, זאת לצד צריכת דלק נמוכה משמעותית. מנוע ה-PureTech בנזין שהוזכר קודם למשל מספק 130 כוחות סוס ומומנט נאה מאוד של 23.5 קג"מ, אך מנוע טורבו-דיזל 1.5 ליטרים עם 130 כוחות סוס מספק מומנט של 30.6 קג"מ – אותו הספק אך שיפור של 30% במומנט! זאת ועוד, המומנט המרבי במנועי דיזל מתקבל בדרך כלל בסל"ד נמוך יותר מאשר במנועי בנזין, ולכן גם זמינות הכוח טובה יותר, במיוחד במנועי הדיזל של סטלאנטיס שהם בעלי מגדש טורבו בגיאומטריה משתנה.

אותו הדבר נכון גם לצריכת הדלק – בגרסת הבנזין של פיג'ו 3008 עם מנוע בנזין 130 כוחות סוס צריכת הדלק במסלול משולב עומדת על 6.6 ליטר/100 ק"מ, גרסת הדיזל עם מנוע 130 כוחות סוס מאפשרת צריכת דלק משולבת של 5.3 ליטר/100 ק"מ, שיפור של 24.5% משמעותיים. וזה עוד לא הכול, כי מנועי הדיזל של היום, בעלי מסנני חלקיקים מתקדמים, גם נקיים מאוד – דרגת הזיהום של פיג'ו 3008 דיזל היא 8-7 בלבד, וזאת לעומת דרגת זיהום 14 בגרסת הבנזין המקבילה.

לסיכום, מנועי הדיזל של היום נקיים, חזקים, בעלי פעולה חלקה עם זמינות כוח מעולה, ובעיקר חסכוניים מאוד – בחירה במנוע דיזל משמעה חסכון משמעותי בעלויות הדלק אל מול מנוע בנזין.

מנוע היברידי נטען PHEV

מנוע היברידי נטען משלב את היתרונות של הנעה היברידית יחד עם אלו של הנעת בנזין. יחידת הנעה כזו כוללת מנוע בעירה פנימית (בדר"כ בנזין) יחד עם מנוע או מנועים חשמליים. בניגוד לרכב היברידי, רכב היברידי נטען מצויד בסוללות בעלות קיבולת גבוהה יחסית שמסוגלות להניע את הרכב באופן עצמאי ומאפשרות נסיעה חשמלית טהורה – לא רק לטווחים קצרים ובמהירויות נמוכות כמו במנוע היברידי שאינו נטען. זאת ועוד, את הסוללות ברכב PHEV ניתן להטעין בעמדות טעינה בייתיות או ציבוריות. התוצאה היא טווח נסיעה חשמלי משמעותי של עשרות קילומטרים, ובמקביל גם טווח נסיעה כולל ארוך כמו של רכב רגיל, באדיבות מיכל הדלק של מנוע הבעירה הפנימית.

השילוב בין הנעה חשמלית לבין מנוע בעירה פנימית מאפשר כאמור ליהנות מכל העולמות – גם טווח נסיעה ארוך ללא הזדקקות לעמדות טעינה במידה והסוללות מתרוקנות, גם ביצועים מעולים וגם אפשרות לנסיעה חשמלית חסכונית, חרישית ונקייה.

פיג'ו 3008 PHEV למשל מדגים זאת היטב. בגרסה החזקה שלו יש הספק משולב של לא פחות מ-300 כוחות סוס, טווח נסיעה חשמלי טהור של 63 קילומטרים, צריכת דלק משולבת של 1.3 ליטר/100 ק"מ (!), תאוצה למאה קמ"ש תוך 5.9 שניות ומהירות מרבית של 240 קמ"ש – אלו נתונים שכל רכב בעל מנוע בעירה פנימית יתקשה מאוד להתמודד מולם…

מנוע חשמלי EV 

מנוע חשמלי הוא הגביע הקדוש של תעשיית הרכב כיום, כאשר לכולם ברור שהנעה חשמלית היא העתיד, ובמידה רבה גם ההווה. להנעה חשמלית יתרונות רבים על פני מנועי בעירה פנימית: אין צריכת דלק כלל ועלויות האנרגיה (חשמל) נמוכות משמעותית מעלויות הדלק של רכב מקביל בעל מנוע בעירה פנימית, אפס פליטת מזהמים, חוויית נסיעה חרישית וחלקה וגם עלויות אחזקה נמוכות, אגרת רישוי נמוכה והטבה משמעותית בשווי השימוש.

בניגוד למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית, ברכבים חשמליים יש אך ורק מנוע או מנועים חשמליים יחד עם סוללה גדולה בעלת הספק גבוה. טווח הנסיעה אמנם קצר ביחס לזה של מנוע בעירה פנימית, אבל ככל שחולף הזמן טווחי הנסיעה במכוניות חשמליות הולכים ומתארכים, מרבית מכוניות החשמליות מאפשרות טווח נסיעה של מאות קילומטרים וניתן כמובן להטעין את הסוללות בעמדות טעינה ביתיות או ציבוריות.

פיג'ו e-208 החדשה למשל היא מכונית חשמלית טהורה (EV). יש לה מנוע חשמלי בעל הספק של 136 כוחות סוס וסוללה ליתיום-יון עם קיבולת של 50 קווט"ש שמאפשרים טווח נסיעה חשמלי טהור של 339 קילומטרים – טווח נסיעה גדול שמרבית הלקוחות לא ינצלו אף במהלך שבוע שלם. הודות לאפשרות לטעינה מהירה בעמדות DC, ניתן להטעין את הסוללות מ-0 ל-80% בתוך חצי שעה בלבד!

למנוע החשמלי יש יתרונות גם בתחום זמינות הכוח שכן הוא אינו תלוי בסל"ד – במקרה של e-208, לרשות הנהג עומדים 26.5 קג"מ של מומנט שמתרגמים לביצועים זריזים (תאוצה למאה קמ"ש תוך 8.3 שניות) ולעקיפות מהירות – ביצועי ה-e-208 מרשימים אפילו יותר מאלו של ה-208 בעלת מנוע הטורבו-בנזין.

מה שמתאים לכם

היצע יחידות ההנעה של סטלאנטיס הוא כאמור נרחב וכולל מנועי בנזין, דיזל, PHEV ומנועים חשמליים. בחלק גדול מדגמי פיג'ו, אופל, DS וסיטרואן תוכלו לבחור ביחידת ההנעה שמתאימה לכם ביותר. מנועי בנזין הם אלו שכולנו רגילים אליהם, מנועי הדיזל המודרניים חזקים, חסכוניים ונקיים, הנעה היברידית נטענת מאפשרת ליהנות מהיתרונות של בעירה פנימית ושל חשמל במקביל, ואילו הנעה חשמלית טהורה, חרישית ונקייה מסתמנת כעתיד של תעשיית הרכב – כל אחד יכול לבחור בסוג ההנעה שעונה באופן הטוב ביותר על הצרכים שלו.

מעבר לאזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z