טעינת רכב חשמלי בבית – כל מה שכדאי לך לדעת

 

לך אנחנו לא צריכים להסביר מהם היתרונות של רכב חשמלי, נכון? אם הגעת לכאן, כנראה כבר ברור לך שרכב חשמלי הוא פשוט עולם אחר. החיסכון הכספי בדלק ובאחזקת הרכב, חווית הנסיעה, הבטיחות, הזמן היקר שנחסך… וכשיש לך בבית עמדת טעינה לרכב חשמלי? יותר טוב מזה אי אפשר לבקש. רגע, אין לך בבית עמדת טעינה לרכב חשמלי?! טוב, בטח חשבת שזה מסובך. אנחנו כאן בדיוק בשביל להסביר לך איך עושים את זה בקלות ובמהירות.

 

אבל קודם, מה זו עמדת טעינה לרכב חשמלי?

רכב שנוסע ללא דלק צריך טעינה חשמלית, בדיוק כמו טלפון נייד. טעינת רכב חשמלי לסוללה מלאה, תספיק לנסיעה של מאות קילומטרים (בין 263 ל-351, ליתר דיוק). בערך כמו לנסוע מחיפה עד מצפה רמון.

את הרכב מטעינים באמצעות כבל המחבר בינו לבין עמדת הטעינה, ויש מגוון סוגי עמדות טעינה – ציבוריות, ביתיות, בעלות מהירויות שונות.

 

איפה יש עמדות טעינה לרכבים חשמליים? ולמה כדאי שתהיה לך עמדה בבית?

בישראל קיימות כ-150 עמדות ציבוריות, ממש כמו תחנות דלק. זמן טעינה לרכב חשמלי בעמדות מהירות (DC) עומד על 30-40 דקות למילוי של 80% מהסוללה. נהדר שיש אפשרות להטעין בדרך, אבל למה לא לנצל את הזמן הממושך בו אנחנו ממילא נמצאים בבית? בזמן שאנחנו ישנים, הרכב יכול להיטען במלואו. וזה לא רק עניין של זמן, יצרניות הרכב ממליצות על טעינת רכב חשמלי בלילה, גם כדי להאריך את חיי הסוללה. אם כבר השקעת ברכב חשמלי, שהסוללה היא החלק הכי יקר בו, כדאי לך להשקיע גם באורך חייה. לבסוף, חשוב מאוד לציין שטעינה בעמדה ציבורית היא עסק יקר, הרבה יותר מטעינה ביתית. בהמשך הכתבה נתייחס בפירוט גם לעניין המחירים, שווה לך לקרוא עד הסוף!

 

זה בכלל אפשרי להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית?

עכשיו כשברור לך למה כדאי שתהיה לך עמדת טעינה ביתית, יש לנו שתי שאלות חשובות – האם מדובר בבית פרטי או בבניין? אם ביתך הוא בית פרטי, המצב מצוין. אפשר לדלג ישר לפסקה הבאה.

אם זו דירה בבניין – יש לבדוק:

  1. האם החניה רשומה על שמך בטאבו?

אם כן, נהדר. ה"מקום" שלך ומותר לך להתקין בו עמדת טעינה, באישור של דיירי הבניין האחרים.

אל דאגה – את התשובות לכל השאלות שהם ישאלו אותך, כבר הכנו כאן בהמשך הכתבה.

  1. באיזה אופן יסופק החשמל לעמדת הטעינה שלך?

אפשרות אחת היא ישירות מהחשמל הביתי, אפשרות שניה היא מהחשמל המשותף

אין סיבה לחשוש – יש אפשרות להתקין מונה חשמל נפרד לעמדת טעינה לרכב חשמלי.

 

בטח יש עוד כמה סימני שאלה שמטרידים אותך או את שכניך לבניין המגורים. בחלק הבא נדבר על החשמל, על עלויות ובטיחות, וגם על השימוש בעמדת הטעינה.

 

בכדי להתקין שקע טעינה לרכב חשמלי בסביבת המגורים, איש מקצוע צריך לוודא שמערכת החשמל הקיימת מתאימה ויכולה לספק את החשמל הדרוש. רצוי שתהיה מערכת תלת-פאזית, אך לא הכרחי. למקרה שתהית אם ניתן לחבר את הרכב לשקע חשמל רגיל – ישנו כבל המתחבר לשקע ביתי רגיל, כך שטכנית הדבר אפשרי, אך חשוב לציין כי לפי החוק בישראל ישנה מגבלה על זמן הטעינה. פתרון זה מתאים לטווחי זמן קצרים ובלתי צפויים, ולא לשימוש קבוע ונוח.

 

עלות עמדת טעינה ביתית מתחלקת ל-2 – עלות ההתקנה ועלות הצריכה. שתיהן משתנות בהתאם לסוג הרכב, למערכת החשמל הביתית ולחברה המתקינה. בכל הנוגע להתקנה – יש לפנות לאחת החברות הקיימות בשוק. אנחנו כן יכולים לספר לך שעלות הצריכה הביתית של עמדת טעינה לרכב חשמלי הינה כ-50 אגורות לקוט"ש, ועלות טעינה מלאה של הרכב עומדת על כמה עשרות שקלים בלבד לסוללה מלאה, כתלות בגודלה. כשמדובר בטעינת רכב חשמלי בעמדה ציבורית, המחירים גבוהים בהרבה, וזו סיבה נוספת להשקיע בעמדת טעינה ביתית לרכב החשמלי שלך.

 

בואו נדבר על בטיחות – חשוב לדעת שעמדות טעינה לרכבים חשמליים, המאושרות לפי תקני אירופה המחמירים, בטוחות לשימוש, ואפשר להטעין את הרכב אפילו בגשם. חוויית השימוש ידידותית לגמרי, כך מספרים בעלי רכבים חשמליים איתם שוחחנו. אחרי תקופת ההתקנה וההסתגלות, לא תבינו איך הצלחתם להסתדר אחרת.

 

אם יש שאלות נוספות שלא ענינו עליהן בכתבה זו, מומלץ לקרוא כאן

מעבר לאזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z