רכב חשמלי נטען חסכוני

לא רק רכב העתיד. הרכב החשמלי הוא ההווה של כולנו

 

עד לפני שנים אחדות, המעבר להינע חשמלי, נקי, ידידותי לסביבה ובעיקר נגיש כלכלית לרוב ציבור רוכשי הרכב בעולם בכלל ובפרט בישראל, היה חלום רחוק מאוד. גורמים רבים כמו אי זמינות עמדות טעינה, מחיר רכישה יקר, קיבולת סוללות קטנה הגוררת טווח נסיעה קצר וקשיים טכנולוגיים, העיבו על העתיד החשמלי ואיימו להרחיקו מחד ולהשאיר את מנועי הבערה הפנימית מאידך.

אולם, מספר תהליכים חשובים שאירעו בעולם האיצו את התהליך, קיצרו את לוחות הזמנים והביאו למצב שמרבית רוכשי הרכב החדש יכולים כעת להתלבט איזו מערכת הנעה מתאימה להם ביותר ובהן גם הנעה חשמלית טהורה. תהליכים כדוגמת תקנות ורגולציה מחמירה כלפי כלי רכב הפולטים מזהמים לסביבה אשר קובעות קנסות אדירים על יצרני הרכב אשר יחרגו מהרף הנקבע. תקנות אלה גרמו ליצרני הרכב לזרז את תכנון ויצור בדמים חשמליים במגוון קטגוריות רכב ורמות מחיר ואף להצהיר בפה מלא כי בטווח השנים הקרובות, יגדל היצע כלי הרכב החשמליים לכל פלח רכב באשר הוא.

בנוסף לכך, בזכות הגברת הכרייה וירידת מחירי החומרים מהן עשויות סוללות הרכב החשמלי (ליתיום, קובלט ועוד), התאפשרה הורדת עלות ייצור סוללות ובכך פחת גם חלקן במחיר הרכב. התוצאה היא שאם בעבר מחירי כלי רכב חשמליים קטנים ובסיסיים נסקו לרמה המקבילה רכבי פאר יוקרתיים, הרי שכיום, בזכות תוספת תמריצים ממשלתיים במיסוי על רכב חשמלי, מחירי כלי הרכב החשמליים כמעט זהה לגמרי לאלו של כלי רכב בעלי מנועי בערה פנימית, בטח כאשר מוסיפים לשכלל גם את עלות התחזוקה לאורך שנות בהעלות.

כשם שדבר קשור בדבר, התרחבות היצע כלי הרכב החשמליים והנגישות הכלכלית שלהן, לצד סיוע ממשלתי, הואצה מאוד הרחבת רשת הטעינה בעולם כולו בכלל ובישראל בפרט. כיום הרבה יותר קל מבחינה בירוקרטית לספקיות טעינה לקבל אישורי התקנת עמדות טעינה רגילות ומהירות במרחבים הציבוריים והפרטיים. לא רחוק היום בו מספר רב של ספקיות טעינה בישראל ישלימו את רישות המדינה כולה בעמדות טעינה כל שלמעשה לא תהיה כל הגבלה ביכולת השימוש ברכב חשמלי, בכל טווח נסיעה.

 

 

אם מחירו של הרכב החשמלי היה למחסום הראשון ברכישה, הרי שטווח הנסיעה המוגבל שלו בין טעינות הווה את המכשלה השניה עבור המשתמשים, כך שרק קומץ שוחרי איכות הסביבה ומאמצי טכנולוגיות היו נועזים מספיק להמר בכספם ברכישת רכב חשמלי. אולם כיום, בזכות השיפורים הטכנולוגיים הרבים והאבולוציה שעברו הסוללות בייצורן וביעילותן, הרי שטווחי הנסיעה הזמינים יותר משהכפילו את עצמם למאות קילומטרים בין טעינות בשנים האחרונות והם מאפשרים כעת לרוב משתמשי הרכב בישראל כיסוי טווח ראוי ויעיל כמעט לכל שימוש.

 

אחרי שמשקיטים את המצפון הסביבתי ונהנים מהחרישיות וזמינות הכוח של הרכב החשמלי, התועלות הכלכליות הרבות שלו מכריעות את הכף לטובתו עם עלויות נמוכות ביותר לכל קילומטר נסיעה (כ-9.5 אגורות לקילומטר) לעומת רכב בעל מנוע בערה פנימית, עלויות תחזוקה נמוכות בצורה משמעותית ולכן גם שמירת ערך מצוינת כמשומש.

 

כבר באמצע שנת 2020 ניתן לראות את ההשפעה של תועלות אלה על מספרי המכירות של כלי רכב חשמליים, עם עליה מתמדת בנתח השוק שלהם בישראל, צמיחה אדירה במספר עמדות הטעינה הציבוריות הזמינות וההבטחה להמשך התמריצים הממשלתיים במיסוי על רכב חדש לעומת רכב בערה פנימית.

peugeot e-208

רמות אבזור בטיחותי וזיהום אוויר

רמת האבזור הבטיחותי:

רמת בטיחות גבוהה

876543210

רמת בטיחות נמוכה

נתוני צריכת חשמל*
דגםטווח נסיעה מירביתצריכת חשמלדרגת זיהום
e-208 PREMIUM S 136HP339164 וואט שעה לקילומטר1

רמת זיהום אוויר מרכב מנועי**:

זיהום מירבי

151413121110987654321

זיהום מזערי

* נתוני היצרן, עפ"י בדיקת מעבדה. תקן (EU 2017/1151 )
** הדרגה מחושבת לפי תקנות אוויר נקי (גילוי נתוני זיהום אוויר מרכב מנועי בפרסומת) התשס"ט 2009

פירוט מערכות הבטיחות המותקנות ברכב:

6 כריות אוויר
icon yesבקרת סטייה מנתיב
icon yesניטור מרחק מלפנים
icon optionalזיהוי כלי רכב ב"שטח מת"
icon yesמערכת אקטיבית לסטייה מנתיב
icon yesבקרת שיוט אדפטיבית
icon yesזיהוי הולכי רגל
icon yesמצלמות רוורס
icon yesזיהוי דו גלגלי
icon noחיישני חגורת בטיחות
icon optionalשליטה באורות גבוהים
icon yesבלימה אוטומטית בעת חירום
icon yesזיהוי תמרורי תנועה

מקרא:

icon yesמערכת מותקנת בדגם הרכב
icon optionalמערכת אופציונאלית להתקנה
icon noמערכת שאינה מותקנת בדגם הרכב
מעבר לאזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + z